צרפת: שכר מינימום יגיע ל-1,502 אירו נטו לחודש החל מדצמבר 2026
צרפת תעלה את שכר המינימום הלאומי לכ-1,502 אירו נטו לחודש החל מה-1 בדצמבר 2026, ותביא קדימה את ההתאמה המתוכננת ותציע למיליוני עובדים בעלי הכנסה נמוכה תוספת להכנסות החודשיות שלהם.
ההודעה פורסמה ב-9 בנובמבר על ידי שר העבודה ז'אן-פייר פארנדו לאחר כנס חברתי במשרד ראש הממשלה במאטיניון בפריז, שבו השתתפו נציגים של איגודים מקצועיים ומעסיקים. ההחלטה היא חלק ממאמץ רחב יותר של הממשלה להתמודד עם החששות הגוברים לגבי כוח הקנייה והקפאת השכר.
עלייה של 1.6% לתמיכה בתקציבי משק הבית
ההתאמה החדשה מייצגת עלייה של 1.6%, ומעלה את שכר המינימום נטו החודשי מהשיעור הנוכחי של כ-1,477.93 אירו ל-1,502 אירו. זה מתורגם לתוספת של 24 אירו לחודש עבור עובדים המשתכרים בשכר מינימום.
הצעדים ייכנסו לתוקף חודש אחד מוקדם יותר מהמתוכנן, שכן הממשלה החליטה להקדים את ההתאמה האוטומטית השנתית שהייתה צפויה בינואר 2027.
ראש הממשלה סבסטיאן לקורנו תיאר את העלייה כצעד משמעותי, והדגיש את מעמדה בין ההתאמות הגדולות ביותר לשכר מינימום שנרשמו בעשרים השנים האחרונות.
על פי הממשלה, ההחלטה שואפת לשפר את הכנסות העובדים תוך הימנעות מלחץ יתר על העסקים ותוצאות שליליות פוטנציאליות על התעסוקה.
הממשלה שואפת להעלאות שכר רחבות יותר
מעבר לעלייה המיידית, הממשלה רוצה לעודד הערכה רחבה יותר של שכר בכל מגזרי המקצועות בצרפת.
ז'אן-פייר פארנדו קרא לענפי התעשייה להתחיל במשא ומתן במהירות, במיוחד היכן ששכר המינימום המוסכם קולקטיבית נשאר מתחת לסף הלאומי החדש שנקבע.
המטרה היא להבטיח שהשיפורים בשכר יימשכו מעבר לעובדים שמקבלים את ה-SMIC ויתרמו לעלייה רחבה יותר בשכר.
הממשלה גם שוקלת שינויים במערכת הפחתת התרומות החברתיות של המעסיקים, במטרה לעודד חברות להציע שכר גבוה יותר תוך שמירה על התחרותיות שלהן.
איגודים מקצועיים נשארים ביקורתיים
למרות שקיבלו את העלייה כצעד קדימה, מספר איגודים מקצועיים רואים בהתאמה כלא מספקת לאור הלחצים המתמשכים של יוקר המחיה שמשפיעים על משקי הבית הצרפתיים.
דרישות האיגודים היו גבוהות בהרבה, כאשר ה-CFDT תבעה תוספת של 100 אירו לחודש וה-CGT קראה לשיפור משמעותי הרבה יותר.
ההודעה משאירה אפוא חילוקי דעות משמעותיים בין הממשלה לנציגי העובדים לגבי היקף הצעדים הנדרשים לשיקום כוח הקנייה.
ה-CGT גם קראה להפגנות נוספות ב-17 בנובמבר, מה שמשקף את המתחים החברתיים המתמשכים סביב שכר ועלויות מחיה.
איזון עדין בין כוח קנייה לתעסוקה
ההחלטה מדגישה את האתגר של הממשלה ליישב את הדרישות לשכר גבוה יותר עם החששות לגבי עלויות העבודה הגוברות, במיוחד בקרב עסקים קטנים ובינוניים.
בעוד שהתוספת של 24 אירו לחודש מציעה הקלה פיננסית מיידית לעובדים בשכר מינימום, ההשפעה הרחבה יותר של הצעד תהיה תלויה בשאלה אם המשא ומתן יביא לעלאות שכר נוספות בכלכלה.
עם כניסת סף ה-SMIC החדש לתוקף ב-1 בדצמבר, תשומת הלב תעבור כעת למעסיקים ולענפי המקצועות כאשר צרפת שואפת לתרגם את ההודעה של הממשלה לשיפורים רחבים יותר ברמת החיים של העובדים.
-
15:30
-
14:15
-
14:00
-
12:25
-
12:10
-
10:55
-
10:40
-
10:10
-
10:08
-
09:55
-
09:40
-
09:10
-
08:56
-
08:41
-
07:30
-
00:15
-
23:00
-
22:00
-
21:30
-
20:30
-
19:30
-
19:00
-
18:00
-
17:30
-
16:30